آویشن برای سرماخوردگی

به گزارش مجله بای بلاگ، فصل سرما و سرماخوردگی است. اگر مبتلا به سرماخوردگی هستید یا می خواهید برای جلوگیری از آن اقدام کنید آویشن انتخاب مناسبی است. در این مقاله قصد داریم اثرات آویشن برای سرماخوردگی را آنالیز کنیم.

آویشن برای سرماخوردگی

آشنایی با گیاه آویشن

آویشن (Thymus vulgaris) یکی از گیاهان تیره نعناعیان (Lamiaceae) است که در نواحی مختلف مدیترانه و بعضی نواحی آسیا می روید و امروزه در منطقه ها مختلف دنیا و از جمله در ایران کشت و فراوری می گردد. آویشن محتوی 8/0 و 6/2درصد (معمولاً 1 درصد) اسانس است که قسمت اعظم آن را فنل ها، هیدروکربن های مونوترپنی و الکل ها تشکیل می دهند. تیمول جزء اصلی ترکیبات فنلی در گیاه آویشن است. از برگ آویشن در فرآورده های غذایی و بعلاوه از اسانس گیاه در نوشیدنی ها و صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می گردد. روغن آویشن دارای خواصی نظیر ضد اسپاسم، بادشکن، ضدقارچی، ضد باکتریایی، ضدعفونی کننده، ضد کرم، ضد رماتیسم، خلط آور، آنتی اکسیدان، نگهدارنده طبیعی غذا و تأخیر دهنده پیری پستانداران می باشد. اسانس آویشن از جمله ده اسانس معروف است که صندلی خاصی در تجارت دنیای دارد.

مصرف آویشن برای سرماخوردگی

آویشن دارای خواص آنتی ویروسی، آنتی بیوتیکی، آنتی میکروبی، ضد انعقادی و جوان کنندگی است که با سرماخوردگی مبارزه می کند و در صورت ابتلا، عوارض بیماری را کاهش می دهد. آویشن بعلاوه می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.

مصرف آویشن برای سرماخوردگی باعث از بین رفتن سرفه می گردد. بعلاوه عرق این گیاه دارای خاصیت خلط آوری است و استفاده از آن برای از بین بردن علائم سرماخوردگی و خلط های سینه مفید است. این گیاه ضد آنفولانزا و سینوزیت است. آویشن قابلیت از بین بردن عفونت و چرک های بدن را هم دارد.

نحوه استفاده از خواص شگفت انگیز آویشن برای سرماخوردگی

به وسیله بخور آویشن، نوشیدن چای آویشن و شربت هانی تیم.

1. شربت هانی تیم

عسل دارای خاصیت ضد سرفه و خلط آور خوبی بوده و برای برطرف گرفتگی صدا بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده اند که مخلوط آویشن و عسل، اثرات یکدیگر را تقویت می کنند و به همین علت جدیداً شربتی از مخلوط این دو در ایران فراوریشده و به نام هانی تیم (honeythyme) نام گذاری شده است. این شربت دارای خاصیت خلط آور، ضد سرفه و برطرف گرفتگی صدا می باشد.

شربت هانی تیم از دو قسمت عمده زیر فرموله شده است:

الف: عصاره برگ و گل آویشن باغی که حاوی موادی ازجمله اسانس، فلاون ها، ساپونین و تانن است

ب: عسل طبیعی که ضمن شیرین کردن شربت، خواص ضد سرفه، خلط آور، نرم کننده مخاط گلو و ضد میکروب آن را تقویت می کند.

خواندن این مطلب هم توصیه می گردد: درمان گیاهی سرماخوردگی نوزادان

2. چای آویشن برای سرماخوردگی

گاهی اوقات پیشگیری کارساز نیست و با حمله غافلگیرانه ویروس سرماخوردگی روبرو می شوید. در چنین شرایطی نوشیدن دم نوش آویشن یاری کننده است چون تأثیر زیادی در تسکین سرفه و تنگی نفس دارد. آویشن سرشار از فنول است برای همین یک ضدعفونی کننده مؤثر می گردد که با بیماری های مجاری تنفسی مقابله می کند. متخصصان معتقدند که این گیاه در درمان التهاب مجاری تنفسی بسیار مؤثر عمل می کند.

یک قاشق غذاخوری آویشن را در 2.5 فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه دم بکشد و روزی 2 تا 3 بار از آن میل کنید تا سرماخوردگی تان طی 2 تا 3 روز کاملاً خوب گردد.

3. بخور آویشن برای سرماخوردگی

سال هاست که از بخور گیاهی برای درمان سرفه و خلط در طول بیماری استفاده می کنیم. استنشاق بخور آویشن، گرفتگی ها را باز نموده و سرفه را تسکین می دهد و در صورت ابتلا به سرماخوردگی، بخور پیش از خواب موجب داشتن خوابی راحت می گردد. استفاده از دم نوش آویشن برای کاهش التهاب گلوی ناشی از لارنژیت یک درمان مؤثر محسوب می گردد.

دو فنجان آب را بجوشانید. هنگامی که آب آغاز به جوشیدن کرد، اجاق گاز را خاموش نموده و آب را در یک کاسه فلزی یا شیشه ای بریزید، یک قاشق غذاخوری آویشن به آن اضافه کنید، حوله ای را بر روی سرخود کشیده و سر خود را به کاسه نزدیک نموده و در بخور نفس بکشید. این کار را تا زمانی که آب خنک می گردد انجام دهید.

اگر در حال حاضر سرماخورده اید، می توانید چند بار در هفته از این بخور بهره ببرید. برای جلوگیری از سرماخوردگی یا کاهش عوارض آن، روزانه یک تا دو فنجان چای آویشن مصرف کنید.

درنهایت این که خوب است متذکر شویم که آویشن هم مانند خیلی از گیاهان دارویی دیگر از دیدگاه طب سنتی ایران به اسم دارو شناخته می گردد و فاقد اثرات غذایی در بدن است؛ یعنی مصرف زیاد و مداوم آن دارای اثرات مضر در بدن است و باید با مشورت پزشک متخصص طب سنتی استفاده گردد. ضمناً مصرف آویشن در بارداری خطرناک است و افراد با مزاج گرم هم نباید از آن زیاد استفاده کنند.

برگرفته از: www.diynatural.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7985

به "آویشن برای سرماخوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آویشن برای سرماخوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید