سهم موتورسیکلت ها در آلودگی هوا

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران (پانا) - سازمان حفاظت محیط زیست در کوشش است تا برای موتورسیکلت های رسوبی برگه اسقاط دریافت کند تا کمکی به کاهش آلودگی هوا نموده باشد اما چندی پیش پلیس هدایت و رانندگی از اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت های رسوبی اطلاع داد و این یعنی اینکه محیط زیست راه به جایی نبرده است.

سهم موتورسیکلت ها در آلودگی هوا

به گزارش ایرنا، منابع متحرک مانند خودرو و موتورسیکلت همیشه جزو متهمان ردیف اول آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها هستند اما در این میان به نظر می رسد نقش موتورسیکلت پررنگ تر است، بر اساس آمار بیش از هفت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد این در حالی است که میزان انتشار آلایندگی هر موتورسیکلت، بیش از 12 برابر یک خودروی سبک است که همین مساله لزوم توجه بیشتر به این بخش را الزامی می نماید.

گزارش های متعددی از سهم بالای موتورسیکلت های فرسوده در آلودگی هوای کلانشهرها موجود است، بیش از 10 درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از این موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آنها حدود 12 برابر یک خودروی یورو 4 آلایندگی ایجاد می نمایند.

البته با توجه به اهمیت موضوع در قانون هوای پاک به طور ویژه به موتورسیکلت ها نگاه شده به طوری که بر اساس ماده 11 آیین نامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک که در شهریورماه سال 1397 به تصویب هیت وزیران رسید، شماره گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است، موتورسیکلت های برقی از شرط اسقاط معاف هستند، اما شواهد نشان می دهد که تا به امروز در راستای اجرای این بند از قانون هوای پاک اقدامی نشده است.

در مصوبه ای که در هیات وزیران به تصویب رسید، خودروسازان و موتورسیکلت سازان در ازای فراوری یک دستگاه خودرو و موتورسیکلت ملزم به اسقاط یک دستگاه فرسوده شدند که به نظر می رسد اجرایی نشده است.

حتی چندی پیش شاهد این بودیم که پلیس هدایت و رانندگی ناجا از اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت های رسوبی از 18 آبان به مدت دو ماه خبر داده بود این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست کوشش می نماید تا با دریافت برگه اسقاط برای موتورسیکلت های رسوبی یعنی موتورهایی که مدت زیادی در پارکینگ ها مانده اند و صاحبانشان سراغی از آنها نگرفته اند ، راهی برای کاهش آلودگی هوا پیدا کند که به نظر می رسد این خواسته آب در هاون کوبیدن است.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قانون هوای پاک می گوید از هر 10 موتورسیکلتی که فراوری می گردد باید یکی برقی باشد و در ازای هر سه موتورسیکلت فراوریی باید یک موتور اسقاط گردد همچنین تاکید شده که اگر این اتفاق نیفتد شماره گذاری نباید انجام گردد اما الان می بینم نه تنها این قانون اجرا نمی گردد بلکه شماره گذاری هم می گردد و انگار نه انگار که قانون هوای پاک داریم.

وی به اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت های رسوبی از سوی پلیس هدایت و رانندگی اشاره نمود و اضافه نمود: در همه جای کشور دارند آن تعداد موتورسیکلت هایی که داخل پارکینگ ها است را به این شکل خارج می نمایند و بسته ای هم که برای اجرای این کار پیشنهاد نموده اند تشویقی است مثلا اینکه بیمه شخص ثالث نمی خواهد یا دیگر نیازی به پرداخت جریمه ها نیست تا افراد بیایند و موتورها را تحویل بگیرند؛ این یک قسمت مساله است، مساله بعدی موتورسیکلت هایی است که کسی دنبالشان نمی آید بنابراین آنها باید حتماً اسقاط شوند یعنی اگر اسقاط نگردد آنها را به مزایده می گذارند و می فروشند و دوباره وارد چرخه مصرف می شوند بنابراین این بخش مشکل ساز خواهد بود.

تجریشی گفت: سازمان محیط زیست همیشه دنبال این بود که این موتورسیکلت های رسوبی اسقاط شوند اما الان به نظر می رسد دنبال این هستند که با این روش به مردم یاری نمایند؛ البته این روش به آلودگی دامن می زند.

وی گفت: چند بار درخواست دادیم که برای این موتورسیکلت های رسوبی برگه اسقاط گرفته گردد تا به کاهش آلودگی هوا یاری کند اما کار به جایی نرسید چون سازمان محیط زیست یک دستگاه اجرایی نیست بنابراین درخواست هایی که می کنیم انگار فقط یک پیشنهاد است و مسوول آن می تواند این پیشنهاد را قبول کند یا قبول نکند که تمام اینها موجب بیشتر شدن آلودگی هوا می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5418

به "سهم موتورسیکلت ها در آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم موتورسیکلت ها در آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید