لشگرکشی آفرودسواران به الوند!

به گزارش مجله بای بلاگ، انگار نیت شان بر تخریب همه جانبه الوند است، یکی دشت میشان را صاف می نماید، دیگری با قطع درختان یک محدوده از کوهستان، راه ماشین رو باز می نماید و جای دیگر حفاران غیرمجاز کلنگ شان را بر زمین می زنند و حالا هم حرف از جهتِ ایجاد شده برای تمرین و تفریحِ آفرودسواران و موتورسواران است!

لشگرکشی آفرودسواران به الوند!

هر چند به نظر می رسد آسیب های وارد شده به الوندِ تاریخی و طبیعی آن قدر زیاد بوده که متولیان منابع طبیعی هم پیش از این خط و نشان هایشان را برای حضورِ آفرودسواران در این منطقه کشیده اند، اما گویا راهِ دهن کجی حفاران غیرمجاز به این گروه ورزشی هم راه پیدا نموده که دو روز بعد از انتشار حرف های مدیرکل منابع طبیعی استان، سر موتورهایشان را به سمت کوهستان الوند کج کردند.

حدود یک هفته قبل یعنی چهارم مرداد اسفندیار خزائی - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان - چهارم مرداد در گفت و گویی اعلام نموده بود که بعضی آفرود سواران در مناطق ارزشمند از نظر منابع طبیعی نظیر کوهستان و دامنه های الوند، دره مراد بیگ، حیدره و تاریک دره حضور می یابند، در حالی که از این پس به هیچ وجه اجازه نمی دهیم آنها با ورود به این عرصه ها به منابع طبیعی خسارت وارد نمایند. گشت، مراقبت و شناسایی عاملان تخریب منابع طبیعی تشدید می گردد؛ گردشگری و ورزش بدون حفظ منابع طبیعی و محیط زیست معنی ندارد و آفرود سواری تخریب محیط زیست و منابع طبیعی را به همراه دارد. آفرود سواری و موتور سواری خسارت فیزیکی زیادی به اکوسیستم طبیعی و زیستگاه های گیاهی و جانوری وارد نموده همچنین باعث تخریب ساختمان و بافت خاک می گردد.

با گذشت یک هفته از انتشار این صحبت ها، آفرودسواران راهِ تخت رستم (یخچال) را در پیش گرفتند و موتورسواران به سمت کلاه قاضی رفتند؛ مسیرهایی که در نهایت به دل کوهستان الوندی می رسد که در فهرست میراث طبیعی ثبت شده و حفاظت از آن در دستور کار چند دستگاه متولی قرار گرفته است.

آن ها به اعلانِ مسوول منابع طبیعی دهن کجی کردند

حسین زندی - فعال میراث فرهنگی همدان مناطقِ قرارگرفته زیر چرخِ موتورسواران و آفرود سواران را به عنوان یک منطقه طبیعی، زیر مجموعه کوهستان الوند معرفی می نماید و می گوید: از چند سال گذشته که حضور این افراد در مناطق طبیعی و بکر کوهستانِ الوند زیادتر شده، آسیب ها به این منطقه نیز بسیار زیاد شده اند.

او با اشاره به اعلامِ مدیر کل منابع طبیعی که گفته است ورود آفرودسواران به عرصه طبیعی همدان ممنوع است ، می افزاید: به نظر می رسد اقدامِ این گروه ورزشی یک نوع دهن کجی به صحبت های آن مقام مسوول باشد.

وی آسیب هایی که آفرودسواران وموتورسوان به بخش های مختلف الوند ایجاد نموده اند را به شدت می داند به حدی که اتفاقات اتفاق افتاده در طول دو سه سال اخیر باعث اعتراض کوهنوردها و فعالان محیط زیست شده و در نهایت مسوولان را مجبور به واکنش کرد.

این فعال میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به صحبت های مدیر کل منابع طبیعی استان مبنی بر فعال شدن گشتی زنی ها در منطقه برای جلوگیری از این نوع فعالیت ها، ادامه می دهد: در حالی آن مقام مسوول چنین خبری را اعلام می نماید که به نظر می رسد هنوز هیچ گروه گشت زنی در این مناطق فعال نشده اند، وگرنه که قطعا این گروه نمی توانستند به کوه لشکر کشی نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: دنیای سفر
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3525

به "لشگرکشی آفرودسواران به الوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لشگرکشی آفرودسواران به الوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید