مانع بزرگ و اصلی احیای برجام

به گزارش مجله بای بلاگ، پایگاه وکس در تحلیلی ضمن بررسی مذاکرات وین برای احیای برجام، موانع پیش روی طرف ها را نیز برشمرد.

مانع بزرگ و اصلی احیای برجام

به گزارش خبرنگاران پایگاه وکس در ادامه از قول ناظران و تحلیل گران نوشت: این حرکت اولیه ممکن است چندان بزرگ به نظر نرسد ، زیرا فقط فرآیندی را برای بحث در خصوص چگونگی بازگشت هر دو کشور به توافق هسته ای ایجاد می کند.اسفندیار باتمانقلیچ تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: واقعیت این است که گفتگوها در سطح فنی ادامه یافته و نشان می دهد که رهبران سیاسی هر دو طرف در خصوص نقشه کلی راه برای بازگشت به تعهدات برجامی توافق دارند.اکنون این چالش برای همه طرف ها در وین است که در 10 روز باقی مانده ، راهی روشن به جلو ترسیم کنند. این کار ساده ای نیست.

دینا اسفندیاری مشاور ارشد خاورمیانه در گروه بحران بین المللی به همین دلیل گفت:اطمینان از اینکه ایران فعالیت های هسته ای خود را محدود می کند. توافق در خصوص اینکه کدام تحریم های مالی ایالات متحده باید لغو شوند و چه کسی باید ابتدا اقدام کنددر حالی که انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز نزدیک است.برای پیشبرد در توافق، ایالات متحده می خواهد ایران ثابت کند که غنی سازی اورانیوم را تا چنین سطح بالایی متوقف کرده و ذخایر مواد خود را به سطح تعیین شده بر اساس توافقنامه 2015 کاهش داده است. این امر به بازرسان بین المللی نیاز دارد تا میزان راستی آزمایی ایران را از طریق فعالیت هایی مانند دستیابی به فیلم از دوربین های داخل برخی از تأسیسات هسته ای یا حتی بازدید حضوری از سایت ها تأیید کنند که این امر زمان بر است.

مانع دوم مسئله تعیین توالی است: آیا ایالات متحده باید قبل از بازگشت ایران به تعهداتش ، تحریم ها را لغو کند ، یا اینکه ایران قبل از بازگشت مجازات های مالی باید ثابت کند که از قوانین پیروی می کند؟ به گفته کارشناسان ، هیچ یک از دو طرف نمی خواهند اول حرکت کنند ، و این یک مانع بزرگ و اصلی است.یک مساله مرتبط دقیقاً این است که ایالات متحده باید کدام تحریم ها را حذف کند. تهران می خواهد تقریباً همه تحریم ها در ازای بازگشت به تعهدات در توافق هسته ای لغو شود ، در حالی که دولت بایدن فقط می خواهد مجازات های مربوط به تلاش های هسته ای ایران را در نظر بگیرد. به گفته تحلیلگران رسیدن به توافق در این مورد سخت خواهد بود.

به همین دلیل تریتا پارسی از اعضای موسسه کوئینسی نیز نوشت: رهبران در ایالات متحده و ایران اگر اجرای کامل توافق را از سر بگیرند، در داخل کشور با فشار روبرو خواهند شد. بسیاری از آمریکایی ها معتقدند که پس از سالها انتقاد از طرف ترامپ، این توافق برای ایران بسیار آسان بوده است. پس از آنکه آمریکا از تعهدات خود در این معامله صرف نظر کرد ، بسیاری از ایرانیان از موفقیتی که قبلاً انتظار داشتند این توافق حاصل شود ، دست کشیدند.

مشروح این تحلیل را اینجا بخوانید.

310311

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6955

به "مانع بزرگ و اصلی احیای برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانع بزرگ و اصلی احیای برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید