محور ورودی مجموعه جهانی تخت جمشید سامان دهی می گردد

به گزارش مجله بای بلاگ، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، عنایت اله رحیمی امروز 30 شهریورماه 1399 در این جلسه اظهار کرد: تخت جمشید یک مجموعه جهانی متعلق به جامعه بشری است و موضوع محور ورودی آن، با اعتبارات مختلف در حال اجرا است.

محور ورودی مجموعه جهانی تخت جمشید سامان دهی می گردد

استاندار فارس از تکمیل محور ورودی تخت جمشید اطلاع داد و اضافه کرد: با توجه به مصوبات اخیر این شهرستان، با انتقاداتی نسبت به سامان دهی یک کیلومتر اجرا شده محور ورودی تخت جمشید و همچنین شروع عملیات عمرانی 3 کیلومتر باقی مانده دیگر آن تا ورودی مجموعه میراث جهانی تخت جمشید با طراحی انسان محور و متناسب با فضاسازی و نمادهای این اثر جهانی در دستور کار واقع شده است که آماده کردن شرایط اجرایی این پروژه در امسال به انجام خواهد رسید.

او ادامه داد: در رابطه با اعتبارات محور ورودی تخت جمشید و اجرای روشنایی در امتداد آن بیان نمود: اعتبارات استانی و اعتباراتی هم در سطح ملی در جهت تکمیل محور ورودی تخت جمشید دیده شده است که ما دیگر شاهد تک لبه های خشن سیمانی نیستیم، بلکه با طرحی انسان محور و در شأن این مجموعه جهانی روبرو خواهیم بود.

رحیمی بیان نمود: به روشنایی ورودی تخت جمشید به میزان 9 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که امید است تا انتها امسال این اقدام به خاتمه مطلوبی برسد.

مهدی آقایی امام آدینه شهر مرودشت نیز در ادامه با اشاره به ظرفیت های فراوانی که در تخت جمشید وجود دارد، بیان نمود: میراث ماندگار تخت جمشید، امکان ایجاد ظرفیت های بی شماری را در عرصه خود و همچنین حریم اطراف شهر مرودشت هم که جزئی از آن است، فراهم نموده که این مهم می تواند با ایجاد و ارتقای ابعاد کمی و کیفی زیرساخت ها و همچنین ایجاد موزه در شهر مرودشت به منظور جذب بیشتر گردشگران محقق گردد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به وسعت 6 هزار هکتاری حریم درجه یک به انضمام کوه رحمت که شامل محدوده شهر تاریخی پارسه، عظیم ترین پایتخت هخامنشیان است و هم اکنون بقایای تاریخی آن در زیر رسوبات دشت مرودشت مدفون است و البته حاوی اطلاعات مهم و متعدد تاریخی است.

حمید فدایی ادامه داد: حریم درجه دو میراث جهانی تخت جمشید حدود 17 هزار هکتار و منطقه ای است که به دلیل وسعت و کثرت فعالیت ها، بیشترین مسائل به دلیل نقض ضوابط و قوانین حریم در آن اتفاق می افتد.

او گفت: اخیراً در مورد لزوم بازنگری حریم به ویژه در محدوده حریم دو مصوبه ای در شوراهای فنی و راهبردی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به تأیید رسیده که در حال پیگیری است و با انتخاب مشاور مناسب و با همکاری کارشناسان این پایگاه به انجام خواهد رسید.

فدایی بیان نمود: موضوع حفاظت از حرایم میراث جهانی تخت جمشید موضوعی بسیار پیچیده و سخت است که تا به امروز با کوشش شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت و با حمایت دستگاه های متولی از جمله مجموعه استانداری و همچنین پشتیبانی فرمانداری و دادستانی مرودشت انجام شده است تا این ثروت فرهنگی با همه ارزش های منظری آن و با کمترین دخل و تصرف برای آیندگان محفوظ بماند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نسبت به تکمیل پروژه محور ورودی تخت جمشید نیز گفت: سامان دهی محور میدان ملل به تخت جمشید از طرح های مهم پایگاه در احترام به حضور بازدیدکنندگان تخت جمشید و ایجاد محیطی مناسب در شأن آثار آن است.

او توضیح داد: در چند سال گذشته از محل اعتبارات پایگاه میراث جهانی تخت جمشید کف سازی بخش هایی از محور از محل میدان ملل انجام شده است و همچنین طی یک سال گذشته با عنایت ویژه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پیگیری های معاون میراث فرهنگی کشور اعتبار ویژه ای در جهت خرید مصالح کف پوش کل جهت اختصاص یافت که هم اکنون خریداری مصالح آن به انجام رسیده است.

فدایی گفت: در حال حاضر با توجه به سختی های پیش رو در بودجه امسال پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، امیدواریم از حمایت استانداری فارس در تکمیل این طرح عظیم بهره مند شویم و محوری درخور و شأن حضور بازدیدکنندگان باشکوه ترین میراث جهانی ایران برداریم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: گردشبان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4241

به "محور ورودی مجموعه جهانی تخت جمشید سامان دهی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محور ورودی مجموعه جهانی تخت جمشید سامان دهی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید