پیش بینی کمبود و گرانی گوشت قرمز در 6 ماهه دوم سال

به گزارش مجله بای بلاگ، چند روز پیش کارگروه تنظیم بازار در مصوبه خود اعلام نمود با توجه به افزایش هزینه های فراوری، گرانی و کمبود نهاده ها و مسائل توزیع ممکن است در 6 ماه دوم سال با کمبود و گرانی گوشت قرمز در بازار روبرو شویم. در این مصوبه مقرر شده است که شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار گوشت قرمز برای نیمه دوم سال اقدام به ذخیره سازی گوشت قرمز کند.

پیش بینی کمبود و گرانی گوشت قرمز در 6 ماهه دوم سال

به گزارش ایلنا، در بخشی دیگر از مصوبه تنظیم بازار آمده است: به منظور حمایت از فراوریکنندگان و جلوگیری از کشتار دام های مولد و حفظ آن و برنامه ریزی برای تامین نهاده و علوفه مورد احتیاج در ایام سال و خرید و ذخیره سازی گوشت قرمز جلسه تخصصی با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های مربوطه تشکیل و نتیجه به صورت هفتگی در جلسات آینده کارگروه تنظیم بازار ارائه گردد.

آنچه در صورتجلسه مصوبه ستاد تنظیم بازار آماده است، نشان می دهد پس از هشدار های بسیار کارشناسان درباره کمبود و گرانی نهاده ها و کشتار دام های مولد، بالاخره مسئولان تصمیم به اقدام گرفته تا ضمن حمایت از دامداران از تکرار التهاب در بازار گوشت قرمز جلوگیری گردد.

اما کارشناسان معتقدند؛ در صورتی اقدام مسئولان به نتیجه خواهد رسید که مصوبات به سرعت اجرایی و مانند گذشته دچار فرایند کند بروکراسی های اداری و ناهماهنگی نگردد، بعلاوه قیمت معین شده هم در سطحی باشد که مشوق دامدارن برای فروش دام به دولت باشد..

منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور، با تاکید بر اینکه طرح خرید حمایتی به وسیله شرکت پشتیبانی امور دام قبلا هم اجرا شده بود، اظهار کرد: این طرح که سال گذشته هم اجرا شد به دو علت نتوانست پیروز گردد و به اهداف خود که حمایت از فراوریکننده و تنظیم بازار بود برسد.

وی ادامه داد: یکی از این دلایل کندی در اجرای طرح و دیگری قیمت خرید نامتناسب بود که آن را به نتیجه نرساند.

پوریان با اشاره به خشکسالی در سالجاری سرعت عمل در اجرای طرح را بسیار ضروری دانست و اضافه نمود: اکنون شرایط برای بخش فراوری بحرانی تر از سال گذشته است و دامداران با کمبود و نبود نهاده با خشک شدن مراتع روبرو هستند، در نتیجه امکان نگهداری ظولانی مدت دام خود را ندارند تا مسئولان با فرصت به سراغ آن ها برای خرید دام شان بیایند.

به گفته پوریان؛ افزایش عرضه دام های مولد برای کشتار از نشانه های شرایط نامناسب دامداران برای نگهداری از دام ها است.

وی اضافه نمود: با افزایش عرضه دام و فروش دام های مولد، قیمت خرید دام از دامداران در بازار کاهش چمشگیری داشته و این موضوع بیشتر از قبل شرایط اقتصادی آن ها را بدتر نموده است، در این شرایط معین قیمت خرید مناسب در طرح مهم است تا همراه با حمایت اقتصادی، دامداران مشتاق به همکاری کند.

پوریان درباره احتمال موافقت دولت با صادرات دام زنده برای کاهش زیان اقتصادی دامداران، اظهار کرد: تصمیم به صادرات دام زنده اشتباه راهبری است چراکه بیش از آنکه منافع ما را تامین کند، می تواند زیان در پی داشته باشد.

وی توضیح داد: صادرات دام زنده به معنی خام فروشی بوده که شکل درست آن صادرات گوشت قرمز است تا ضمن ایجاد ارزش اضافه نموده، اشتغال زایی در این حوزه هم از دست نرود.

پوریان یادآور شد: با صادرات گوشت قرمز به جای دام زنده آلایش دام ها در کشور می ماند و اشتغال زایی در کشتارگاه ها و سایر بخش های زنجیره ایجاد می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: فرارو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7879

به "پیش بینی کمبود و گرانی گوشت قرمز در 6 ماهه دوم سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی کمبود و گرانی گوشت قرمز در 6 ماهه دوم سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید