گزارش، دیپلماسی ترکیه، گاهی بازی سازی و گاه خراب کردن بازی

به گزارش مجله بای بلاگ، وزیر امور خارجه ترکیه به این موضوع اشاره نموده که در چند سال گذشته، آنکارا در سیاست خارجی خود، گاهی به دنبال ساختن بازی و مشارکت در بازی های مختلف بوده و در جایی هم که لازم دیده، در مقام بازی خراب کن، ظاهر شده است.

گزارش، دیپلماسی ترکیه، گاهی بازی سازی و گاه خراب کردن بازی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، این روزها جهان در شرایط متفاوتی است و هنوز ویروس کرونا سایه خود را از سر دیپلماسی جهان برنداشته است.

با این حال، مردان سیاسی و نظامی ترکیه در چند روز اخیر، سفرهای متعددی انجام داده اند. از سفر ژنرال خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه به جمهوری آذربایجان و لیبی گرفته تا سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ونزوئلا در آمریکای لاتین و چند کشور آفریقایی. چرا که ترکیه در خصوص مسائل مهمی همچون ناآرامی در مرزهای ارمنستان و آذربایجان، شرایط دولت وفاق ملی لیبی و معادلات پیچیده شرق مدیترانه و قدرت نمایی عناصری همچون مصر، یونان و فرانسه نگران است و نمی خواهد وقت را از دست دهد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به این موضوع اشاره نموده که در چند سال گذشته، آنکارا در سیاست خارجی خود، گاهی به دنبال ساختن بازی و مشارکت در بازی های مختلف بوده و در جایی هم که لازم دیده، در مقام بازی خراب کن، ظاهر شده است.

حال باید دید در شرایطی که موقعیت پیشرو و پیشقراول سیاست خارجی ترکیه در اختیار نظامیان قرار گرفته، آنکارا برای استفاده از شرایط موجود، چه برنامه ها و خطوطی را دنبال می نماید.

دیپلماسی ترکیه و کرونا

اگر چه ترکیه نیز همچون دیگر کشورهای منطقه تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و تا به امروز بیش از 6 هزار شهروند این کشور، جان خود را از دست داده اند، اما دیپلمات های تیم اردوغان، اندکی زودتر و شتابان تر از دیگران، به حوزه دیپلماسی حضوری و سفرهای خارجی بازگشتند.

ترکیه که کوشش نموده در دوران شیوع کرونا از دیپلماسی یاری های انسانی بهره بگیرد، حالا به شدت در حوزه شرق مدیترانه در حال کار و فعالیت است و به این جمع بندی رسیده که اگر تاخیر و تعلل کند، بخشی از حقوق خود را از دست می دهد.

ترکیه در دوران شیوع کرونا، کوشش کرد تا قدرت خود را در حوزه بهداشت و درمان و فراوری تجهیزات پزشکی به رخ بکشد. کما این که از سخنان مولود چاووش اوغلو نیز چنین برمی آید که آنکارا به دنبال استفاده از شرایط موجود، برای افزایش قدرت علمی است.

وزیر امور خارجه ترکیه دیروز مهمان کنفرانس مجازی بنیاد تحقیقات و مطالعات سیاسی، مالی و اجتماعی موسوم به ستا (SETA) بود.

این بنیاد توسط پروفسور برهان الدین توران اداره می گردد که همراه با ابراهیم کالن و چند چهره دانشگاهی دیگر، راهنمایی مهم ترین گروه مشاورین بخش سیاست خارجی و امنیت ملی نهاد ریاست جمهوری را در اختیار دارند.

چاووش اوغلو در سخنان خود برای کارشناسان بنیاد ستا گفت: حدیث مهمی از حضرت علی (ع) داریم که می فرماید: دانش قدرت است. اروپایی ها به عمق و اهمیت این سخن حضرت علی (ع) پی برده اند و بر روی قدرت علمی کار می نمایند. ما نیز باید به دنبال افزایش توان علمی، استفاده از فن آوری روز و ایجاد ارزش افزوده باشیم. اگر در عصر دانش، به دنبال قدرت باشیم، باید با جمع آوری داده، تجزیه صحیح و فراوری علم، به سوی اهداف خود پیش برویم.

دیپلماسی ترکیه و ورود به مسائل مختلف

چاووش اوغلو همچنین در خصوص ویژگی های کنونی سیاست خارجی ترکیه گفته است:ترکیه چند حوزه استراتژیک دارد که بسیاری از آنها شنماینده هستند. به خاطر شنماینده بودن بسیاری از حوزه های منطقه ای، باید خود را به طور مداوم برای مقابله با تهدیدات مختلف آماده کنیم و چنین چیزی، احتیاج به این دارد که ما هم پشت میز مذاکره و هم در میدان، حضور فعال داشته باشیم. قدرت در میدان یا قدرت در میز مذاکره، هیچکدام به تنهایی کافی نیست و باید در هر دو حوزه توانمند باشیم و به چیزی که غربی ها نام آن را قدرت هوشمند نهاده اند، اهمیت بدهیم.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه و در خصوص نگرش ترکیه به تغییر و تحولات سیاسی جهان و معادلات دیپلماتیک و روابط بین الملل گفته است:آن چه برایمان مهم است، این است که قبل از آن که اثرگذاری مستقیم یک معضل، به ترکیه برسد، تدابیر لازم را اتخاذ نموده و اقدام کنیم. ما برای رسیدن به اهداف و حفظ منافع ملی مان، چشم امید به کسی ندوخته ایم و به قدرت خودمان امید داریم. ما از همه عناصر و انواع قدرت و البته از دیپلماسی هم استفاده می کنیم. در جایی که لازم شد، ما بازی ساز بودیم و چیدمان بازی و صحنه را به دست گرفتیم و هر جا که لازم شد نقش بازی خراب کُن را ایفا کنیم، اقدام کردیم. ما همیشه یک بازیگر میان دار بوده ایم. آثار آن را در سوریه، لیبی، بالکان، قفقاز، دریای سیاه و دریای سفید دیده اید و باز هم خواهید دید. ما همیشه بدنبال تقویت روابطمان هستیم و معتقد نیستیم که در جهان دیپلماسی همیشه از چند ابزار و آلت محدود استفاده کنیم. اهل نوگرایی هستیم و از سال 2019 میلادی هم با طرح شعار مجدداً آسیا، استفاده از دیپلماسی دیجیتال، ایجاد موسسه دیپلماسی دیجیتال در آنتالیا و همچنین بها دادن به دیپلماسی میانجی گری، به همه حوزه های سیاست خارجی، بها داده ایم.

دستگاه دیپلماسی ما از حیث گستردگی شبکه و دارا بودن دفاتر نمایندگی، پنجمین شبکه دیپلماسی جهان است و برای تاسیس مراکز نمایندگی جدید، در حال فعالیت هستیم.

چاووش اوغلو در خصوص دیپلماسی انسانی هم گفته است:در سال گذشته نیز ترکیه، عنوان سخاوتمندترین کشور جهان را کسب کرد. ما در دوران کرونا، به 142 کشور جهان و 7 نهاد بین المللی یاری رسانی کردیم و در حوزه های مهم آمریکای لاتین، آفریقا و گستره های جغرافیایی دیگر، مداوماً در حال یاری رسانی هستیم.

3 ملاقات معنی دار با مخالفین سوری

چاووش اوغلو پس از خاتمه سخنان خود در کنفرانس مجازی بنیاد مطالعات ستا، با 3 تن از مخالفین بشار اسد، ملاقاتهای جداگانه ای داشت.

او با نصر الحریری رئیس ائتلاف مخالفین سوری، عبدالرحمان مصطفی رئیس دولت خودخوانده حکومت موقت مخالفین سوری و انس العبده رئیس گروه مذاکره نماینده مخالفین سوری ملاقات کرد تا نشان دهد که ترکیه تنها کشوری است که حاضر شده حکومت خودخوانده و غیرقانونی مخالفین سوری را به رسمیت شناخته و دفتر و امکانات لازم را در اختیار آنها بگذارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3790

به "گزارش، دیپلماسی ترکیه، گاهی بازی سازی و گاه خراب کردن بازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، دیپلماسی ترکیه، گاهی بازی سازی و گاه خراب کردن بازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید